Alla inlägg under juli 2011

Av Louise Cato - 25 juli 2011 20:32

Ja, jag tänkte att för er som inte vet vem jag är, och hur mina ponnis ser ut, så skriver jag ner lite info om oss ;)

Mig:

Ja, Louise Cato heter jag och jag tävlar mycket med min D-ponny Beata vic.

Jag är väldigt målmedveten och är en vinnarskalle, men även snäll ( hehe :D ) och flummig som ni (Tyvärr ?! ) kommer att märka i inläggen ;)

Min familj består av Mamma och Pappa + alla mina djur ;)

Vi bor på en stor gård i Skåne. Vi har kor, katter hundar och mina två små underbara hästar.
Jag har ridit sen jag var 4 och nu är jag 14. Efter 10 år på hästryggen har jag bestämt mig för att jag ska dö på den! :D

Jag tränar för 2 tränare för till fället och tränar 2-3 ggr per vecka. Jag tränar hoppning och dressyr för Torun Hallstöm som enligt mig har hjälp mig att utvecklas så himla mycket inom ridningen. Hon är jätte målmedveten om vad man ska klara, men hon gör det på ett jätte fint sätt utan att man blir irriterad. Jag tränar också
för Jörgen Larsson en gång i månaden, hos honom får vi hoppa lite högre än hos
Torun, hon kör lite mer teknik hoppning, men enligt mig själv så är det bättre
än att bara hoppa högt, men Jörgens träningar är bra för det är ju skoj att
hoppa högre också ;)  

Just nu är jag
uppe på LB+5 -  LA nivå, men mitt mål inom min ponny tid är att startat MSV A och
kvalat till SM, får väl se hur det går ;) Mitt största minne med Vinni är när jag fick henne, och Vickan var när jag startade 4klasser i Perstorp under en helg, och van 3. Och en av dem var min allra första regionala. :D

   

Beata Vic :

Min underbara ponny som skulle gå i döden för mig. Hehe, hoppas jag ;)

Hon är ett sto född 2000. Hon är en D-ponny på 1.46cm i mankhöjd, ganska grov i sin typ. Hon är ganska speciell i sin färg, Skimmelskäck.

Hon är 25% Svenskt Halvblod, 25% Welsh och 50% Engelskt Fullblod.

Vickan som hon kallas har varit i min i över ett år nu och vi har vunnit och blivit placerade i många klasser. I grundhoppningen stressar hon inte utan koncentrerar sig på mig och sina ben, och i omhoppningen förändras hon till en snabb liten b-ponny som svänger vid hinderstöden och hoppar som en tiger. :) Hon har tidigare i sitt liv hoppat upp till MSV B och har där både vinster och placeringar. Med sin gamla ägare Annie Jakobsson startade hon höjdhoppnings tävlingar på över 150 cm. Coolt ;D Och hon skulle klara så mycket mer.

Vickan har en personlighet som man antingen älskar eller inte gillar. Hon är snäll i stallet, men när man rider kan hon ibland vara så envis och bara resa och stegra sig. Fast i skogen gör hon det sällan, bara om man är hård i handen. Fast att hon brallar lite ibland, det får dem göra, de e trots allt hästar. Eftersom att hon har så mycket fullblod i sig så har fullblodsnerven under magen följt med henne, så ibland får hon lite sadeltvång och bockar när man hoppar upp, fast nu var det länge sen.

                                                

                                      Beauvallon xx

               Czempin xx     

                                   Cerkaira xx       


F: Amigo                    

                                    Okänd

                           Polly        

                                   Okänd


                                                  
              The Hale Helios RW 56

                     Hassles Golden RP 105

                                                  
              Pay Famosa xx AA 8105

M: Cindy

                                                  
               Mr Don RW 28

                                  Belinda VII RW

                                                  
               Arabella IV RW 318




Bokbackens Vinni:

Min ponny som jag ALDRIG kommer att släppa ut ur mitt liv. Hon har lärt mig så mycket. Just nu är hon pensionär, en pigg och glad sådan ;)

Vinni är född 1990, hon är en svart New-Forrest ponny på 1.38cm i mankhöjd.

Vinni har varit med om mycket i sitt liv, hon har kvalat till SM innan hon såldes, gått GP ponny i Göteborg Horse Show och tävlat i utställningar. Hittade en utställning där hon kom 2'a i New Forrest mästerskapen av 44 ponnys.

Vinni har lärt mig mycket, men de sista året vägrade hon och lät mig hoppa före om jag nu så gärna ville det. Men jag är stolt över att ha hoppat ett räcke på 1.15 med henne och startat LB och kommit till omhoppning. Hon är väldigt pigg och när det väl är omhoppning så stannar hon ALDRIG, hon är smidigare än Vickan och hon är jätte fin. Hon är stark och det är inte ofta man får en lugn ridtur på henne. I hagen är hon lite knäpp och springer iväg, seeegt, men älskar henne ändå ;) Nu har jag haft henne i över 4år och jag kommer aldrig att sälja henne.


Pallar inte skriva allt så snyggt ;) Hon har väldigt fin stam ;) 4 kända generationer.

F: Strätes Karbin RNF 62

ee: Robin RNF 29  - eee: Jasmijn He Stb 10

eu: Silverlea Karlotta RNF 208- eue:Hightown Streak NFS 446


M: Windy IV RNF 1081

ue: Burton Starlight RNF 24 - uee: Priory Starlight VII 3578 NPS

uu: Camilla II RNF 245- uue: Deeracres Summertime RNF 2



Av Louise Cato - 25 juli 2011 20:16

Hej på alla er ;) 

Nu är man hemma från Elise igen. Skönt, men samtidigt lite trist. Men det är underbart att slippa hennes tagentbord, det går inte att skriva på så jag stavade fel innan i de andra inläggen xD Sorry :) Jaja, pappa tittade på Vickans sår när jag kom hem, han tyckte att det var konstigt att hon inte haltade av det, fast nu har vi lindat och satt på salva. Gårdagen blev lite rörig, för Gloria blev typ sjuk, och det är  nog fång. Tycker jätte synd om henne. Hon hade jätte hög feber och bara darrade. Idag när Vickan varit ute ett tag så låg hon ner, och vi tog in henne och tog tempen, men det var normal, så om det varit ett virus så har hon nog inte fått det :D 

Dagen har annars varit tradig. Jag har bara städat och städat :P Jätte tråkigt, fast våra kompisar från Jönköping eller vad det nu heter kommer hit i morgon. Så det var tvunget att göras ;)  

Tänkte låta Vickan vila i dag, men jag smög ifrån arbetet och red ut en runda barbacka på henne. Hon var jätte mysig och jobbade jätte bra för mig av det lilla jag begärde av henne. Nästa vecka ska jag på dressyr läger som typ VIP gäst xD Haha, ska bli skoj :D 

Imorgon har jag bestämt mig att rida Vinni också, om Matilda ska rida henne (Hon från köpning något ) på onsdag, förra gången skenade Vinni hem med henne i typ över 2km, inte kul.. Hehe, okej lite för det var jätte kul att se hennes min xD


Puss på alla er ;)

  

Av Louise Cato - 24 juli 2011 00:54

Hej alla bus ungar ;)

Idag vaknade jag och Elise av att William lät som en jäkla kalkon nere i köket, jag hade sån lust att bara gå ner och skjuta honom, för jag tror att kalkoner inte är fridlysta.. Eller?

Jaja, vi kom upp i alla fall, hehe klockan ett. Det blev lite frukost och se red jag och Elise till teräng banan, den var lerig och alla hinderna var umkull rivna av ridskole ungar -.- Så vi la upp dem, hehe.. Där var ett däckhinder som inte var helt säkert att hoppa över, så jag hoppade av och började fixa till det. Då började det plötsligt att sticka i hela armen och Vickan försökte slänga sig åt sidan. Så såg jag att det var skit många getingar som flög runt. Hehe, så det blev full fart där ifrån. 

Vickan blev stucken på bringan, och Palle med, men ingen av dem fick alergisk reaktion. Så jag hoppade upp igen och vi hoppade över de hinderna som redan var upp satta. Vickan var jätte fin och hon var mer följsam i dag och lyssnade bättre. Hon gick i jätte fin skänkelvikning i både trav och galopp. Hon hoppade som en gud, jag längtar verkligen till  Kullabyggden, Vickan känns redo, för så som hon bjöd mot hinderna har hon inte gjort på länge. Fast jag försökte få henne att ta ett språng till innan ett hider, så det rev vi, det var ju mitt fel. Elise satte upp det, även där var ett getng bo, fast då blev ingen stucken. Efter ett tag började det regna mer och mer, så vi började rida hem, då började det sticka mer i armen, samtidigt som jag inte hade någon kännsel i handen.

Det visade sig att jag hade 5st geting stick på vänstra armen och 2st på magen D: Nu kliar det skit mycket xD


Sen nu ikväll var vi på bio, tittade på Bad Teacher. Det var helt okej :)

Haha, på tåg stationen var den en man som hade ett paraply, så han pekade mot oss med det och sa något som vi inte hörde, och han fortsatte att gå, haha så han gick in i väggen. Snacka om vad i fick hålla oss för att inte asgarva innanhan hunnit ut. Det såg skit roligt ut, och då var ändå hela dörren öppen xD

Just dee, moi mobil funkar igen! :D Lite knäpp, men helt OK. 


                                        Saker jag ska köpa till hopptävling:

 


Sawaroski pannband i guld till Vickans hoppträns        

 

Underbar GPA kavaj

  

Brun GPA hjälm, brun ofc

Vet inte riktigt om jag ska ha såna, men de är coola, vad tycker ni? Ja eller nej?

Av Louise Cato - 22 juli 2011 22:47

Hej på alla små sötisar ;)

Dagen har varit skojig och så himmla failad xD Vet inte om jag orkar skriva allt men jag offrar mig ;)

Dagen börjar med att Vickan går ut i hagen efter att jag tvättat av hennes sår, som redan börjat läka fint, men det går åt jätte mycket jodopax, och det svider så det gör lite ont, men hon har börjat sparka efter mig, inte bra D:

Jaja, sen bar det av till Lund där Elise, Marie och Mira skulle ta sprutor eftersom att de ska ner till kina. Hehe, kändes gött att inte vara den som satt där med sprutan i armen, med det var läskigt ändå. Mira 'rymde' från rummet och gömde sig. Tyckte synd om henne, fast hon grät jätte mycket, 10 min efter att hon var klar xD Tanten som tog sprutan på Elise var riktigt elak. Hon LOG när hon stack in sprutan, som om det var det bästa hon visste, tortera små barn! Haha" xD


Väl hemma blev det lite soft med lite spel med Mira. 

När vi skulle rida ut så kom Elise's Farmor. Uteritten blev också failad....

Rider bort till den stora ån som var jätte djup och stömmt. Hehe, fick iallafall över hästarna, och vad tror ni vi ser flyter i väg? Pablos bakskydd, ja, vi visste ju att det var djupt så jag hoppade av och simmade ut men det blev så strömmt så att jag inte kom åt det, villket betydde att redan den första kvarten var jag helt dyngsur ända upp till halsen. Hehe, sulle hoppa upp på Vickan, klumpig som hon är, så trampar hon mig på foten xD Min lilla älskling är inte känslig ;) ( Hehe.. ) Sen tappar ja mobilen i kanten av ån -.-


Ridturen fortsatte, men hon var väldigt stel i sidorna och lyssnade inte alls bra på mig, så jag behöver verkligen få henne mer lösgjord i nacken och halsen. På en raksträcka lät vi dem riktigt löpa. Skojigt! :D Vickan susade förbi Palle, och hon gick inte sitt snabbaste ;) Kommer sen hem, och sen är allt frid och fröjd ??

Har nu tillbringat lite tid med alla inklusive Elise's halvsyskon som ska sova här inatt. Så gjorde jag och Elise Cheese Cake, den blev som ni säkert förstår.. Failad xD Det är helt knäppt, vi skulle ha osaltat smör, när vi har smält det och smakar, tvi.. Tittar på förpakingen, så står det med stora bokstäver " Extra saltat " Hehe, så fick bli lite mer socker, sen ställde vi in den i ungnen, på något sätt lyckades vi sätta den på grillning. Fattar inte riktigt hur det gick till xD 

Haha, ni kan inget annat att hålla med, detta var verkligen en failad dag ;)


Poous

Å

Kraom Lollo 

   Min underbara ponny, inte så bra bild, men hitta ingen annan. Bilden är ifrån Ängelholm förra sommaren, min första LC+5 och jag kom 3'a ;D

Av Louise Cato - 22 juli 2011 00:23

Hej alla söta små barn!

Igår somnade jag och Elise inte förren vid 4 tiden på morgonen, vi hade satt klockan på halv 9 för att ta ut hästarna, men klockan ringde aldrig xD

Haha, så vid 10 kom hästarna ut, men sängen var så varm och gosig så vi gick och la oss igen. Där kom någon för att povrida Gloria, hon var snäll, men hon ville varken trava eller galopperade och var allmänt slö, men jag och Elise gav Mira en hopp-lektion, det är häftigt att se hur mycket hon har utvecklats i sin ridning sen i vintras, så till slut kom de över 65-70 hinder, och om jag förstått rätt så har hon inte hoppat så höggt tidigare. 

Det regnade ju hela dan oxå ( såååå derimerande.. ) så vi väntad med att rida tills i kväll, då red vi upp i ridhuset och byggde lite hinder, det gick super. Min lill älsklig har inte hoppat på över en månad, så hon sög verkligen tag i hinderna, så jag fick hålla i lite mer än vanligt, men det är så kul att få ett ' medelande ' från hästen att hon verkigen älskar att hoppa. Så som det känns nu så är vi klara för tävling  ( Som vanligt hehe ) Vi satte upp ett grönt räcke som sedan också blev en oxer, kombination, mur och en oxer. Oxern låg som höggst på 1m, och kombinationen på 1 m, det gröna 90 och muren 1 meter tror jag. 

Även idag kom Vickans fullblod fram, hon svettades så mycket, även om det knapt tog på hennes krafter. Mira tog lite bilder, de blev antingen suddiga eller mörka, få se om de går att redigera lite ljusare.  I slutet bytade vi hästar, det var skoj, Pablo är mjuk och väldigt lätt att fåner på tyglen, men han var lite slö och ville inte fatta galopp, men sen klarade vibåde kombinationen och oxern, så jag är jätte nöjd både med mig själv och framför allt HÄSTARNA!! Sen red vi hem,fast det var mörkt. Reflex västen kom på, så det finns inget att få skäll för ;)


Poous

Å

Kraom Lollo 


 

Miiiin underbara ponny sskulle kunna gå i döden för mig 

Av Louise Cato - 20 juli 2011 13:19

Hellu, ny dag, nya möjligheter för Vickan att skada sig...

Kommer ut i stallet och Vickan hade trampat upp sig på ballarna (På hoven xD)

Inte så kul, men ridturen blev skojig. Mira och Gloria ville galoppera hela tiden ;)

Både Vickan och Palle tramsade sig, och min trams ponny ville inte gå i närheten av sjön. Men när hon reste sig var det inte så höggt som det brukar, men hon började gå på bakbenen bakåt, så det blev lite kivit, så jag var tvungen att irritera henne med spöet utan att slå och trycka henne frammåt så att hon inte skulle kunna gå över med mig på D:

På vägen hem sparkade Gloria Vickan, men det tog på sadlen vid mitt ben, så hon skadade sig inte :) 

Släppte ut alla tre i hagen, det gick jätte bra, stona skrek lite, sen var det klart med det, fast Gloria 'Räven' stod i mitten av hagen och sparkade efter Vickan som var 15 m bort, ibland undrar man hur dem tänker..

Ensamma hela natten, så vi ska kränga godig och flumma xD Någon som vill vara med?? :D 

Alla som har tråkigt i kväll smsar ;)


Poous 

Ao 

Kraom Lollo ;)

Av Louise Cato - 19 juli 2011 23:57

Jaha, då har man blogg ;)

Det ska väl bli skoj, kommer skriva mkt om mina små söta ponnis.


Är hos världens bästa Elise, ska va här ända tills på söndag.

Imorgon  blir det en tidig ritt med Vickan, Palle och Gloria, skojigt ;)

Vi ska rida ner till ån och kanske bada lite med hästarna, får se om Vickan vill doppa fötterna x'D


Poous

Ao

Kraom

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hellu
Följ mitt ponni ryttare liv när jag tränar och tävlar mina ponnis ;)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards